Blog

Mister Lamborghini

Een beetje man kent en adoreert Lamborghini: Diablo, Miura, 350GTV. Een beetje vrouw kent de man achter deze auto’s: Ferrucchio Lamborghini was een zeer elegante vrouwenverslinder.

Vlakbij Bologna wordt gewerkt aan een nieuw musuem: Museo Lamborghini, waar je een schat aan unieke Lamborghini modellen kunt zien en eventueel aaien. Het museum is nog niet open voor publiek maar via via mogen wij vast een kijkje nemen. Fabio Lamborghini, de neef van de inmiddels overleden Ferrucchio, gaf ons een rondleiding en vertelde gepassioneerd over zijn fascinerende oom.

MAR_5357

Ferruchhio Lamborghini werd geboren op 28 april 1916 in een boerengezin. Niks luxe auto’s of rijkdom. Maar wel tractoren! De kleine Ferrucchio was van jongs af aan gefascineerd door de mechanica van tractoren en zijn ouders begrepen al snel dat hij nooit boer zou worden. Hij ging studeren aan een technische school en vond al snel zijn eerste voertuig uit: een goedkope tractor, de Carioca. Hij gebruikte een Engelse benzine motor uit de Tweede Wereldoorlog  die hij toevallig had gevonden, en transformeerde hem tot een goedkope en potente petronium motor.

MAR_5275

Fabio laat ons trots de eerste Lamborghini auto zien. In 1947 ontwikkelde Ferrucchio de Barchetta, gebruik makend van de carosserie van een Fiat 650. Met deze auto deed Lamborghini mee aan de Mille Miglia van 1948.

MAR_5234

Fabio nodigt me uit om even achter het stuur te komen zitten. Ik voel me vereerd: Als Hollandse blondine zonder rijbewijs in de eerste echte Laborghini met neef en a! Daar kun je mee thuis komen.

MAR_5378

De eerste echte luxe race wagen voor de verkoop maakte Lamborghini uit wraak. Hij had in de jaren 60 aardig wat geld verdiend met zijn tractor fabrieken en kocht verschillende mooie auto’s. Toen hij een probleem had met de koppeling van zijn Ferrari 250GT ging hij verhaal halen bij Enzo Ferrari. Die antwoordde dat hij zich maar beter bezig kon houden met zijn tractoren. Ferrucchio Lamborghini vatte dit op als een uitdaging en besloot zelf een auto te ontwikkelen: Dat werd  de 350GTV

MAR_5260

Het prototype was iets te surrealistisch voor de Europese markt, dus vroeg Ferrucchio de jonge designer Marcello Gandini een subtieler model te ontwerpen. Op 26 oktober 1963 presenteerde Ferrucchio trots de 350 GT. De revolutionaire motor leverde 360 pk.

MAR_5259

De auto was een groot succes en al snel volgde een opvolger. In 1966 bracht Lamborghini de Miura op de markt, met een top speed van 350 kilometer per uur. Volgens hem, en vele anderen, de mooiste en snelste auto van dat moment.

MAR_5190Na de Miura volgde de Countach in 1974. Met de karakteristieke scissor doors, de naar boven openslaande deuren. Wederom een enorm economisch succes.

MAR_5346

Maar de omstandigheden waren niet meer zo fleurig als in de jaren 60. Dankzij de oliecrisis liepen de zaken een stuk minder. Lamborghini besloot dan ook in de loop van de jaren 70 zijn bedrijf te verkopen. Zijn geest was nog wel aanwezig bij de opvolger van de Countach. De Diablo.

MAR_5194Leuk detail is dat bijna alle Lamborghini modellen de naam van stiersoorten hebben. Ferrucchio was een groot fan van stierenvechten en was gefascineerd door de agressie en kracht van de stieren in de arena.

In 1993 overleed Ferrucchio Lamborghini op zijn landgoed in Umbrie. Tijdens de begrafenis werd zijn kist door een houten kar en een van zijn tractoren voort getrokken. Bij de kerk stonden zijn Spaanse stieren te ronken, als laatste groet. Je bent mister Lamborghini of je bent het niet.

MAR_5247

 

Een gedachte over “Mister Lamborghini

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *