Een muzikale tijdreis door San Colombano

In een klein kerkje bedekt met prachtige fresco’s staan zo’n 90 antieke klavecimbels, piano’s en spinetten. Het is de unieke collectie van Luigi Ferdinando Tagliavini, maestro organist, klavecinist, componist en gepassioneerd verzamelaar.

MAR_5601Inmiddels is hij 85 maar nog springlevend en actief in de muziekwereld. 5 jaar geleden schonk hij zijn indrukwekkende verzameling instrumenten aan het culturele fonds Genus Bononiae op voorwaarde dat de Nederlandse organist Liuwe Tamminga als curator werd aangesteld.

MAR_5529En dat gebeurde. Liuwe Tamminga, die onder andere speelde op de begrafenis van Prins Claus, is een begenadigd organist en heeft, net als Tagliavini, een passie voor antieke instrumenten. Hij leidt ons langs alle bijzondere, gekke en mooie instrumenten en bespeelt ze stuk voor stuk. Want instrumenten zonder geluid zijn als zangers zonder stem. De hoogtepunten van onze muzikale tijdreis:

Het oudste klavecimbel uit de collectie komt uit Napels en werd gemaakt in 1584. (De oudste staat trouwens in Siena, uit 1515, maar is niet bespeelbaar)

MAR_5546MAR_5545

 

Een familielid van de klavecimbel is de arpicordo of spinet. Ze zijn vaak vijf of rechthoekig en hebben een ander snaarsysteem. Hier in San Colombano staat de oudste rechthoekige spinet  door Alessandro Fabri gemaakt in 1598.

MAR_5559

 

Deze klavecimbel is gemaakt door Giovanni Battista Giusti in 1679, hij verstopte zijn handtekening onder de toetsen. Het instrument is rijk beschilderd door Giuseppe Zola. Liuwe geeft ons zelfs een klein privé concert op deze klavecimbel.

MAR_5527

 

Dit is toffe: een mix tussen een piano en een klavecimbel. De enigste ter wereld. Hier zie je heel duidelijk de overgangsfase van de klavecimbel naar de piano. Dit model komt uit Florence en is gemaakt in 1746 door Giovanni Ferrini. De voorganger van Ferrini, Bartolomeo Cristofori, ook uit Forence,  bouwde trouwens de eerste piano al in 1699.

MAR_5585

 

Deze piano lijkt misschien heel normaal maar de klanken zijn sprookjesachtig. Dat komt omdat. in plaats van snaren de klank wordt voortgebracht uit stemvorken.

En zo kunnen we nog wel uren doorgaan. De schat van Tagliavini lijkt oneindig. Mocht je nieuwsgierig geworden zijn kun je zelf gaan kijken in Bologna. Elke zondag worden er concerten gegeven in San Colombano waarbij natuurlijk gebruik wordt gemaakt van de piano’s en klavecimbels uit de Tagliavini collectie. Bellissimo!

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *